EVANKELIS-LUTERILAINEN USKONTO
laatineet: Virpi Mäkinen ja Risto Saarinen
1. Pyhien kirjoitusten asema juutalaisuudessa
3p.
- osataan kuvata heprealainen Raamattu (Vanha testamentti –nimitystä voi käyttää) ja selostaa joitakin sen asiasisältöjä
- tiedetään jotain Raamatun käytöstä synagogassa
Edellä mainittujen lisäksi vastauksessa tarkasteltu useita seuraavista:
- osataan eritellä laki, profeetat ja kirjoitukset (mieluiten esimerkein valaistuna)
- osataan erottaa nimitys “Vanha testamentti” kristittyjen käyttämäksi nimeksi
- kuvataan Raamatun käyttöä synagogassa, lain merkitystä juutalaisuudessa, messias-odotusta
- Misnan ja Talmudin ym. maininta lisäansio
2. Valistusajattelun vaikutus kirkkoihin 1700-luvulla
3p.
- tunnetaan valistuksen käsite ja mainitaan joitain seuraavista: järjen korostus, hyötyajattelu, ihmeiden kritiikki
Edellä mainittujen lisäksi:
- osataan eritellä valistusta eri maissa (Ranska: uskontokielteisyys, Suomi: hyödyn korostus, Saksa: Valistusteologia kristinuskon puolustajana)
- korkeissa pisteissä korostuu historian ja uskonnon aateiden yhteen nivominen, esim. lähimmäisenrakkauden yhteensopivuus “vapauden, veljeyden ja tasa-arvon” kanssa
3. Esittele kaksi erilaista näkemystä raamatuntulkinnasta ja anna esimerkkejä siitä, kuinka ne ilmenevät yksittäisten tekstien tulkinnassa
3p.
- on osattu esittää kaksi perusnäkemystä, esim. kirjaimellinen ja vertauskuvallinen, pelastushistoriallinen ja historiallis-kriittinen, myyteistä riisuva ja fundamentalistinen
- annettu jokin esimerkki, tulkinnan ei tarvitse olla luonteva
- edellä mainitun lisäksi vastauksessa annetaan luontevia ja hyviä esimerkkejä
- lisäansiona erilaisten näkemysten perusteltu arviointi (hyviä/huonoja puolia)
4. Luterilaisen pelastuskäsityksen pääpiirteet
3p.
- pelastus yksin uskosta, yksin armosta selitetty jokseenkin luontevasti
- Jeesuksen merkitys pelastajana ja ristinkuolema & ylösnousemus mainittu
Edellä mainittujen lisäksi:
- vanhurskauttamisen käsite pääsääntöisesti mainittu
- uskon ja hyvien tekojen suhdetta selitetty
- korkeatasoisen vastauksen voi rakentaa useammalla eri tavalla
5. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ekumeeniset yhteydet
3p.
- ekumenian käsite ymmärretty
- jäsenyys jossakin kansainvälisessä järjestössä (KM, LML, EKK, SEN, Porvoo) mainittu tai jotakin Suomen kirkkojen välisistä suhteista
Edellisten lisäksi:
- ekumenian sisältöä osattu selittää ja perustella tarkemmin
- mainittu useampia kansainvälisiä järjestöjä
- tarkasteltu myös Suomen kirkkojen välisiä suhteita
- suhteet ortodoksiseen kirkkoon ja katoliseen kristikuntaan jollain lailla mainittu
- mahdollisten jännitteiden ja kiistakysymysten maininta lisäansio
6. Selvitä alla olevan kartan avulla, miten kirkkojen ja uskontojen väliset suhteet muotoutuivat 1000-luvulla
Kysymys koskee ajanjaksoa vuodesta 1000 vuoteen 1100.
3p.
- kartan perusteella kiinnitetty huomiota joko (a) islamin ja kristinuskon tai (b) idän ja lännen kirkon välisiin suhteisiin
- mainitaan jotakin seuraavista: islamin leviäminen kristinuskon syntysijoille ja läntiseen Eurooppaan, idän ja lännen kirkon eroon (1054) johtaneet syyt, valloitus- ja käännytyssodat, ristiretket
- kiitettävässä vastauksessa sekä a- että b -kohtia tarkastellaan yksityiskohtaisemmin
7. Avioliittoon vihkiminen kirkollisena toimituksena
3p.
- kirkollinen toimitus määritelty
- mainittu 2–3 asiaa seuraavista näkökulmista: papin toimittama, vihkikaava, kirkon julkisoikeudellinen asema vihkiä aviopuolisot (vrt. siviilivihkimys), aviopuolisoita koskevat edellytykset, kirkon oppi, kirkollisen toimituksen ero sakramentteihin, kristillisen etiikan näkemys avioliitosta
- avioliittoon vihkimistä tarkastellaan useasta eri näkökulmasta
8. Johanneksen ilmestys eli Ilmestyskirjan synty ja sisältö
3p.
- tarkastellaan joko Ilmestyskirjan syntyä tai sen sisältöä mainiten 2–3 seuraavista: UT:n profeetallinen kirja, ei yhteyttä muuhun “Johannes-kirjallisuuteen”, kirjoitettu keisari Domitianuksen aikana (90-luvulla jKr.), vainot, veratuskuvallinen profetia maailman viimeistä tapahtumista, Jumalan ja Saatanan välinen taistelu, Jumalan lopullinen voitto
- Kirjan synty ja sisältö tarkemmin ja yksityiskohtaisemmin eriteltyinä
9. Miten maanpuolustusvelvollisuutta voidaan arvioida kristillisen näkemyksen valossa? (liitteenä ote Suomen perustuslaista)
3p.
- maanpuolustusvelvollisuutta on arvioitu kristillisen näkemyksen valossa kahdesta seuraavasta näkökulmasta: raamatullisia perusteita (Paavalin teologia, Room., jeesuksen opetukset), kirkon historia ja perinne (regimenttioppi), velvollisuus-käsite, oikeus-käsite, kirkko suhteessa isänmaa
- maanpuolustusvelvollisuus ymmärretty oikein eikä sitä ole sekoitettu asevelvollisuuteen
- vastauksessa viitattu Suomen perustuslakiin ja tarkasteltu nimenomaan siitä nousevia kysymyksiä kristillisen näkemyksen valossa
- esitetään useita näkökulmia (ks. edellä)
+10. Kärsimyksen ongelma. Vertaile kolmea maailmanuskontoa
Vastauksen voi rakentaa monella tavalla: esim. yksilön näkökulmasta (pahat teot, sairaus, kuolema, menetykset), yhteisön näkökulmasta (luonnon riistäminen, sodat, luonnonkatastrofit, kansanmurhat, terrorismi), tarkastelemalla pyhiä kirjoituksia, uskonnon perustajan ajatuksia, oppia tai etiikkaa
3p.
- esitetään jonkinlainen kärsimyksen ongelman määrittely eli teodikea-ongelma (miksi hyvä Jumala sallii pahan)
- esitetään ainakin kahden maailmanuskonnon “vastaus” ongelmaan
- kärsimyksen ongelma määritelty selkeästi
- vertailtu kolmen maailmanuskonnon näkemyksiä kärsimyksen ongelmasta monipuolisemmin ja syvemmin